Albert Heijn gaat winkel zonder kassa’s testen

De Nederlandse warenhuisketen Albert Heijn -dochterbedrijf van Ahold Delhaize – gaat in 2018 een winkel testen zonder kassa’s, waarbij klanten automatisch met hun mobiele telefoon betalen. Dat zegt AH-directeur Wouter Kolk in De Financiële Telegraaf.
De formule zal worden uitgetest in de AH To Go-formule, die vergelijkbaar is met de Carrefour Express of de Delhaize Proxy formules in België. Dat zijn buurtsupermarkten waar de snelheid van betaling belangrijkst is. Indien de test positief verlopen zal de technologie ook naar andere AH-merken worden uitgerold.

Amazon Go

Supermarkten zonder kassa’s zijn geen volledig nieuw concept. In de Amerkaanse stad Seattle test internetsupermarkt Amazon sinds december vorig jaar de formule uit in zijn Amazon Go winkel. Daar moet de klant de producten niet meer scannen en moet hij ook niet meer langs de kassa passeren. Wel moet de consument een specifieke applicatie downloaden die in de winkel een netwerk sensoren, gecombineerd met kunstmatige intelligentie, kan activeren.

Daarbij registreert de technologie welke producten de klant uit de rekken neemt en uiteindelijk ook mee naar buiten neemt. Wanneer de klant de winkel verlaat, wordt de betaling automatisch met een account van Amazon geregeld.

Door de nieuwe formule hoeft de consument niet te vrezen voor lange wachtrijen aan een kassa of scanner. Aangezien geen personeel hoeft worden voorzien voor de bediening van de kassa’s, kan de winkel bovendien op een belangrijke kostenbesparing rekenen.

Een supermarkt met 4.000 producten en… 3 werknemers

Het nieuwe winkelconcept zou ongeveer vierduizend verschillende producten in voorraad kunnen hebben, waaronder fruit en groenten en andere voedingswaren, naast producten zoals bier of wijn. Ook aan een aantal farmaceutische producten zou worden gedacht. Er zouden amper drie werknemers nodig zijn om een winkel te laten functioneren.
Toch loopt de test vertraging op, omdat de technologie niet optimaal op de test reageert. Eens er meer dan 20 mensen tegelijk in de winkel zijn, raakt het systeem in de knoei. De voor dit jaar geplande opening van een eerste Amazon Go, zal dus vertraging oplopen.

Supermarkt van 2025 zal er gans anders uitzien

Dat dit nog maar het begin is van de aanstaande supermarktrevolutie wordt door de AH-directeur bevestigd:

‘De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien. Ze kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. […] Technologie gaat een grote rol spelen. Voorstelbaar is dat je op je app te zien krijgt wat op dat moment gezond is om te eten. Het versaanbod zal een grotere plek innemen. Mogelijk kun je het straks zelf plukken. Ook zal er steeds meer lokaal worden geteeld. De afstand van de groei van de producten tot de winkel wordt kleiner. Voedsel uit verre landen halen wordt minder gangbaar.’

Ook de online verkoop gaat enkel verder groeien, aldus nog Kolk: ‘Straks heb je binnen een of twee uur je boodschappen in huis of kun je ze ophalen in de winkel.” Toch blijven ook de winkels belangrijk: “Ik denk dat de supermarkt in 2025 een bron wordt van advies en inspiratie op het gebied van voedsel.’

@Marina Schiettecatte
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20