Al aan Roemenië gedacht? Het land werpt zich steeds meer op als toeristische bestemming voor wijnliefhebbers

Wijn is niets nieuws in Roemenië. Ze maken hem daar al 6.000 jaar. Wijn zelf werd misschien niet uitgevonden in het land, maar Dionysus, de god van de wijn, werd er geboren als je de legendes gelooft. Toch is wijn niet waar veel mensen aan denken als ze Roemenië horen. Maar nu zijn er ambitieuze plannen om wijnminnende toeristen naar het land te trekken met nieuwe en verbeterde infrastructuur; ultramoderne wijnmakerijen; en – het allerbelangrijkste – ze hebben ondertussen wijn van wereldklasse.

Als het gaat om wijnmaken, is Roemenië een land van superlatieven: het is niet alleen een van ’s werelds grootste producenten, maar het heeft ook een van ’s werelds oudste wijntradities. Veel van het natuurlijke wijnbouwpotentieel van Roemenië werd echter verspild tijdens de 40-jarige communistische heerschappij, toen de sector werd genationaliseerd en kwantiteit belangrijker werd dan kwaliteit. Zelfs na de val van het communisme in 1989 was de reputatie van Roemenië voor het produceren van ondermaatse, goedkope wijn moeilijk te schudden; in het afgelopen decennium is de volgende generatie wijnmakers er echter in geslaagd om dat te doen door in hun wijnmakerijen te investeren en EU-fondsen te gebruiken om meer premium wijnen te maken, die nog steeds relatief betaalbaar zijn.

Negru de Drăgășani & co

Zowel internationale als inheemse druiven gedijen goed in Roemenië, maar het zijn de talrijke inheemse variëteiten die het opwindend maken. Negru de Drăgășani, Fetească Neagră, Fetească Albă, Fetească Regală en Grasă kunnen bijvoorbeeld allemaal hoogwaardige en zelfs opwindende wijnen produceren met de juiste aandacht (en ook een lokaal tintje toevoegen aan melanges met beroemde internationale namen) en ze zijn uniek in deze regio.

Zowel binnenlands als internationaal toerisme is in Roemenië in opkomst, met een toename van het aantal vakantiegangers met ongeveer een miljoen per jaar sinds 2015. Maar er is meer nodig dan goede wijn om een ​​wijnbestemming te worden, en zelfs met zijn verbeterde reputatie heeft Roemenië nog veel te doen om de internationale markt van wijnminnende toeristen aan te spreken, maar de ambitie is er zeker. Er zijn meer dan 200 nieuwe wijnmakerijen geopend in de afgelopen 10 jaar, waarvan vele op wijntoerisme mikken.

Vampieren

De belangrijkste marketingtactiek voor wijnmakerijen was om het wijntoerisme mee te liften met de andere grote trekpleisters van het land, zoals de door UNESCO beschermde dorpen en natuurlijke attracties van de Karpaten, de Zwarte Zeekust en de Donaudelta. Roemenië wil zo wijntoerisme bieden dat een betere prijs-kwaliteitverhouding heeft dan de grote traditionele regio’s zoals Bordeaux. De grootste troef is misschien wel het platteland in ongerepte regio’s met een lage industrialisatie, traditionele gerechten en onveranderde traditionele cultuur, iets wat steeds zeldzamer wordt in Europa.

Andere wijnhuizen vertrouwen op vampiers om van toeristen proevers te maken. Met een indrukwekkende wijnmakerij en een wijncadeauwinkel met een collectie wijnen genaamd The Dark Count of Transylvania en The Maidens of Transylvania, is Budureasca in de beroemde regio Dealu Mare in Roemenië niet subtiel in zijn aanpak.

Dealu Mare

Het zuidelijke wijngebied van Dealu Mare lijkt de beste keuze te zijn om uit te groeien tot de nummer 1-bestemming voor wijnliefhebbers. Dealu Mare heeft drie grote voordelen. Het ligt in de buurt van Boekarest; er is diversiteit omdat er ongeveer 40 kelders zijn in een zeer compacte regio; en er is kwaliteit. Als je kijkt naar het totale aantal medailles in Roemenië, dan is meer dan 60% behaald door wijnen uit deze regio.

Rode wijnen zijn de sterren van Dealu Mare. In vergelijking met de andere regio’s van het land krijgt Dealu Mare gemiddeld 15-20 dagen extra zon per jaar en is het ook gezegend met de ijzerrijke grond van de uitlopers van de Zuidelijke Karpaten, wat ideaal is voor lokale rode variëteiten zoals Fetească Neagră en Negru de Drăgășani en internationale werkpaarden zoals Cabernet Sauvignon, Merlot en Syrah.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20