Vliegtuigbouwer Airbus aast op extern kapitaal om drone op zonne-energie op de markt te brengen

Airbus is al bijna 10 jaar bezig met de ontwikkeling van zijn bewakingscamera-drone op zonne-energie, de Zephyr. De vliegtuigfabrikant wil nu de volgende stap zetten, maar is op zoek naar partners.

Het nieuws: Om de ontwikkeling en marketing van zijn Zephyr-programma te versnellen, zegt Airbus open te staan voor investeringen van buitenaf.

  • De vliegtuigbouwer hoopt een autonome telecommunicatie- en aardobservatie-onderneming op te richten die tegen het einde van het jaar met commerciële activiteiten zal beginnen.

Laatste ontwerpfase

Het detail: het vliegtuigje bevindt zich “nu in de laatste ontwerpfase”, aldus Samer Halawi, die sinds afgelopen zomer het droneprogramma bij Airbus overziet. Het bedrijf is “klaar om dit vliegtuig te gelde te maken” en er “een compleet bedrijf” rond te bouwen, verzekerde hij tegenover de Britse zakenkrant Financial Times (FT).

  • In dit licht heeft de Europese groep de Amerikaanse investeringsbank Morgan Stanley gevraagd externe partners te vinden om de commercialisering van het onbemande vliegtuig op zonne-energie, te versnellen.
  • “Airbus is geen bedrijf dat telecommunicatiediensten aanbiedt”, wierp Halawi nog op in de FT. “Het idee van de splitsing [met het Zephyr-programma] is om gelijkgestemde partners bij de zaak te betrekken en dit bedrijf te laten groeien”. Het droneprogramma zal de naam Aalto dragen.

Verschillende voordelen

Het apparaat biedt verschillende voordelen ten opzichte van conventionele satellieten: het is goedkoper en flexibeler. Ook volgende argumenten zouden mobiele telefoonbedrijven die hun breedbanddekking in afgelegen of rampgebieden willen uitbreiden, kunnen overtuigen:

  • Met een spanwijdte van 25 meter weegt de Zephyr Z8 – oorspronkelijk ontworpen door ingenieurs van de defensiegroep Qinetiq – slechts 75 kilogram; de drone wordt aangedreven door energie uit zonnepanelen.
    • Dit betekent dat het vliegtuigje meerdere dagen kan vliegen zonder dat het toestel hoeft te landen of bij te tanken.
    • Vorig jaar vloog de Zephyr Z8 64 dagen achtereen voordat-ie neerstortte.
  • De drone is ontworpen om te vliegen op een hoogte van 21.000 meter: op de grens van de stratosfeer met de ruimte, boven het weer en commerciële vliegtuigen, maar onder conventionele satellieten, zo schrijft de FT.

Airbus blijft eigenaar

Opgemerkt: hoewel Airbus van plan is Zephyr af te stoten, blijft de Europese groep eigenaar van Aalto. Morgan Stanley zei dat het van plan is “eigenaar te blijven van Aalto, waar het Zephyr-programma zich bevindt, maar zal een externe investering overwegen om de doelstellingen van het bedrijf te helpen versnellen”.

(lb)

Meer