Afrikaanse webwinkels hebben andere problemen dan Amazon

Het Afrikaanse ecommerce-bedrijf Jumia heeft vorige maand een notering gekregen aan de New York Stock Exchange. Het bedrijf kreeg daarbij een waarde van 1,1 miljard dollar. Jumia moet zich echter in een heel andere omgeving bewegen dan zijn grote sectorgenoten zoals Amazon. Dat zegt Neil Munshi, correspondent van de Britse zakenkrant Financial Times in West-Afrika.

“Het verkeer en de logistiek vormen voor Jumia een veel complexer probleem dan in de westerse wereld,” benadrukt Neil Munshi. “Daarnaast moet het bedrijf ook afrekenen met de argwaan van het publiek tegen online shopping.”

Risico’s

“Net zoals vele collega’s in andere ontwikkelingslanden krijgen de klanten de kans om hun bestellingen bij de aflevering te betalen,” zegt Juliet Anammah, chief executive van Jumia Nigeria. “Dat is een bewuste marketing-strategie. Veel klanten maken zich zorgen over mogelijk bedrog. Bovendien voelen velen zich ongemakkelijk met het delen van online informatie.”

“Een betaling bij levering creëert echter een groter risico op terugzendingen. Bovendien dreigen de koeriers hierdoor met aanzienlijke bedragen te moeten rondrijden. Dat verhoogt het gevaar op overvallen. Twee jaar geleden werd een koerier in Nigeria onderweg overvallen, beroofd en vermoord.”

“De Sub-Sahara is voor ecommerce een interessante markt,” betoogt Neil Munshi. “Volgens berekeningen zal de regio tegen het midden van volgend decennium 690 miljoen smartphonegebruikers tellen. Twee jaar geleden werden in het gebied 250 miljoen gebruikers gemeld.”

Ook Sacha Poignonnec, chief executive van Jumia, wijst op aanzienlijke schaalvoordelen. “In de veertien landen waar Jumia actief is, leven ongeveer 700 miljoen mensen,” aldus Poignonnec. “Vele landen uit het gebied behoren tot de snelst groeiende populaties van de wereld. Jumia heeft nu uitzicht op een markt van 400 miljoen internetgebruikers. De onderneming had vorig jaar 4 miljoen consumenten.”

Poignonnec zegt dan ook dat Jumia nog heel ver van zijn plafond is verwijderd. Om de ecommerce in de regio verder te ontwikkelen, moet er volgens Munshi echter ook aan een verbetering van de randvoorwaarden worden gewerkt. “Men moet van deze smartphone-gebruikers ook Jumia-klanten kunnen maken,” benadrukt hij.

“Men zal moeten kunnen beschikken over efficiënte dataverbindingen. De bevolking zal een toegang tot een bankrekening of mobiele betaalplatformen moeten krijgen. Bovendien zullen de burgers op een voldoende beschikbaar inkomen moeten kunnen terugvallen. De armoede blijft in de regio een prangend probleem. Nergens in de wereld wonen meer extreem arme mensen dan in Nigeria.”

Barrières

Critici waarschuwen dat de ecommerce in de Sub-Sahara nog veel barrières zal moeten overwinnen. “Er moeten heel wat voorwaarden worden vervuld om ecommerce de nodige schaalgrootte te bezorgen,” meent Uzoma Dozie, chief executive van de Nigeriaanse Diamond Bank. “Bovendien is er ook nog het probleem van het vertrouwen. Daardoor dreigt men uiteindelijk met een bijzonder kleine markt te zullen moeten werken. Het zal bijzonder moeilijk zijn om de nodige schaalgrootte op te bouwen.”

Om zijn bereik uit te breiden, heeft Jumia ook een reissite, een maaltijdbezorging, een ticketplatform en een systeem voor microleningen uitgebouwd.

Jumia heeft de voorbije periode al zwaar geïnvesteerd in een agressieve actie om marktaandeel te winnen. Dat heeft het bedrijf tot nu toe een verlies van ongeveer 1 miljard dollar opgeleverd. Ook vorig jaar was er nog een negatief resultaat van 195,2 miljoen dollar op een totale omzet van 149,6 miljoen dollar.

“Deze investeringen hebben Jumia de kans geboden om schaalgrootte te winnen,” aldus Poignonnec. “Daardoor is Jumia op de markt de enige pan-Afrikaanse online handelaar.” De meeste concurrenten zijn inmiddels overgenomen of hebben hun activiteiten moeten stopzetten. Andere partijen hebben zich op een kleinere markt moeten terugplooien.

“Rekening houdend met de zware investeringen die nodig zijn om een efficiënte marktplaats uit te bouwen, is het logisch dat de activiteiten een grensoverschrijdend karakter krijgen,” zegt Juliet Anammah. “Alle projecten die zijn verdwenen, hadden zich op één specifieke markt toegespitst.”

Het pan-Afrikaanse karakter van Jumia heeft het bedrijf ook toegelaten samenwerkingsverbanden op te zetten met grote internationale partijen zoals Pernod Ricard, Mastercard of Xiaomi. “Dergelijke partners willen liever één groot akkoord voor een ruimer afzetgebied sluiten, dan individuele akkoorden op landelijk niveau te moeten nastreven,” aldus nog Neil Munschi.

Meer