Adviseur roept op tot verzet tegen bonusbeleid luchtvaartmaatschappij Ryanair

In de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair worden de deelnemers door een adviseur opgeroepen om het bonusbeleid van het bedrijf weg te stemmen. Tevens wordt gevraagd dat de aandeelhouders een herverkiezing van acht bestuurders zouden blokkeren. De oproep komt van het bureau Pirc uit Londen, een adviesgroep die institutionele beleggers met een totale portefeuille van meer dan 1.500 miljard pond bijstaat.

In het rapport van Pirc staat echter geen aanbeveling om Michael O’Leary, chief executive van Ryanair, af te zetten. Dat is een grote verandering ten opzichte van de voorgaande jaren.

Aandelenopties

In zijn oproep om acht leden van de raad van bestuur weg te stemmen, maakt Pirc gewag van een mogelijk gebrek aan onafhankelijkheid. Daarbij wordt gewezen naar de aandelenopties die de onderneming de voorbije jaren aan de meeste bestuurders heeft toegekend en die over twee jaar kunnen worden uitbetaald. Dat beleid zorgt er volgens Pirc voor dat de onafhankelijkheid van de bestuurders wordt ondermijnd.

“Daarnaast moet worden benadrukt dat een aantal bestuurders in het verleden bij Ryanair een directiefunctie hebben bekleed”, beklemtoont Pirc. “Met Howard Millar en Michael Cawley zetelen zelfs twee voormalige assistenten van O’Leary in de raad van bestuur. Ook hierdoor moet de onafhankelijkheid van de bestuurders van de luchtvaartmaatschappij in vraag worden gesteld.”

In het algemeen moet volgens de adviseur worden opgeworpen dat de onafhankelijkheid van de raad van bestuur bij Ryanair momenteel onvoldoende is gegarandeerd.

Tevens roept Pirc op tot verzet tegen het beloningsbeleid van Ryanair. “Dit systeem zou aanleiding kunnen geven tot buitensporige variabele beloningen, terwijl er evenmin gekwantificeerde prestatiedoelstellingen naar voor zijn geschoven”, voert de adviseur aan.

Pirc viseert daarbij onder meer het aandelenoptieplan dat O’Leary een potentiële bonus van 99 miljoen euro zou kunnen opleveren. Om recht te hebben op de bonus dient O’Leary de marktwaarde of de winst van Ryanair over een periode van vijf jaar te verdubbelen. Dat scenario wordt echter door de uitbraak van het virus Covid-19 nagenoeg uitgesloten.

Incidenten

Pirc adviseert de aandeelhouders anderzijds om zich bij de stemming over het remuneratierapport van dit jaar te onthouden. Het bureau benadrukt dat O’Leary opnieuw recht krijgt op een bonus, waardoor zijn totale vergoeding tot 975.000 euro oploopt.

Daarmee wordt opnieuw het niveau gehaald van de vergoeding die O’Leary voor de uitbraak van de coronacrisis ontving. De pilotenvakbond Balpa heeft het salarisbeleid van Ryanair als een moreel faillissement veroordeeld. De medewerkers worden immers nog altijd geconfronteerd met de looninlevering die na de uitbraak van de coronacrisis werd doorgedrukt.

Vorig jaar had Pirc nog aangevoerd dat O’Leary moest worden afgezet. Daarbij had de adviseur gewag gemaakt van een aantal incidenten tijdens de coronacrisis, waardoor mogelijk de belangen van de investeerders en de reputatie van de onderneming zouden zijn geschaad.

De versoepeling van het standpunt van de adviesgroep ten aanzien van O’Leary kan echter worden gelinkt aan de voorbije zomer, waarbij Ryanair tegenover zijn concurrenten in het Verenigd Koninkrijk duidelijk een reputatiewinst heeft geboekt.

De Ierse budgetmaatschappij moest immers met veel minder annuleringen afrekenen dan de andere maatschappijen en ging evenmin gebukt onder een zwaar tekort aan arbeidskrachten. Terwijl vele rivalen hun activiteiten dienden terug te schroeven, kon Ryanair de voorbije maand een recordaantal van 16,9 miljoen passagiers melden.

(fjc)

Meer