Achterstand van bijna 13.000 toestellen: tijdige levering is bij vliegtuigbouwers utopie geworden

De internationale luchtvaart wordt met een schrijnend tekort aan vliegtuigen geconfronteerd. Maar de vliegtuigbouwers zien geen mogelijkheden om de kloof snel te dichten. Dat zeggen analisten van het persbureau Bloomberg. De experts vrezen dat de wereldwijde luchtvaart hierdoor nog geruime tijd zal moeten werken met een vloot die niet in staat is om aan de vraag van de reizigers te voldoen.

Dit betekent echter tegelijkertijd dat de consument er wellicht rekening mee moet houden dat hij nog een langere tijd hogere tarieven zal dienen te betalen.

Waarom is dit belangrijk?

Luchtvaartmaatschappijen plaatsen momenteel bestellingen voor honderden vliegtuigen. De vliegtuigbouwers Boeing en Airbus kunnen dan ook geregeld gigantische orders aankondigen. Maar door beperkingen in de toeleveringsketen zullen die toestellen pas over verscheidene jaren kunnen worden geleverd. Dat creëert verschillende problemen.

Achterstanden lopen op: Consulent Jefferies schat dat er momenteel bij de verwerking van de orders voor nieuwe vliegtuigen een achterstand van 12.720 toestellen is gegroeid.

  • Dat alles betekent dat de torenhoge vliegtarieven waarover vele reizigers de voorbije maanden hebben geklaagd, wellicht gehanteerd zullen blijven. “De situatie zou zelfs nog erger kunnen worden vooraleer een verbetering intreedt”, luidt het. “Er zijn te weinig vliegtuigen om alle reizigers te vervoeren.”
  • “De heropening van China voor het internationale luchtvaartverkeer zal de situatie wellicht nog erger maken”, voert Ajay Awtaney, oprichter van LiveFromALounge.com, een platform voor frequent flyers, aan. “Niet alleen een tekort aan vliegtuigen drijft de tarieven op. Ook andere factoren, zoals de olieprijzen, dragen tot deze trends bij.”
    • De productie van de populaire narrowbody-vliegtuigen is bij Boeing en Airbus al voor een periode van zes jaar uitverkocht.
      • Het probleem wordt door problemen in de toeleveringsketen – van een gebrek aan onderdelen tot een tekort aan arbeidskrachten – nog verergerd.
      • Airbus had eerder gepland om jaarlijks 700 vliegtuigen te leveren, maar heeft die ambities inmiddels opnieuw teruggeschroefd. 
  • Air Lease Corporation, verhuurder van vliegtuigen, merkt op dat de voorbije twee jaar geen enkel aangekocht toestel op tijd is geleverd.
    • “Gemiddeld moet van een vertraging tussen zes en zeven maanden op de beloofde leverdatums worden gerekend”, benadrukt Steve Udvar-Hazy, chief executive van Air Lease Corporation.
    • “Er is hier sprake van een combinatie van een aantal factoren. Er zijn de knelpunten in de toeleveringsketens, maar tevens blijkt de productie te snel zijn opgevoerd en moet er met een tekort aan arbeidskrachten worden afgerekend.”
  • Ook de duizenden vliegtuigen die door de luchtvaartmaatschappijen bij de uitbraak van de coronacrisis in woestijnen over de hele wereld werden geparkeerd, bieden geen soelaas.
    • “Een groot deel van die vloot zou een bijzonder doorgedreven onderhoudsbeurt moeten ondergaan vooraleer de toestellen opnieuw zouden kunnen worden ingezet”, merken de experts op.
    • “Andere toestellen behoren tot een type dat zou worden afgeschreven en waren dus eigenlijk ook niet bedoeld om ooit nog te vliegen.”

Verlengde levenscyclus: De experts waarschuwen dat de tarieven nog verder zouden kunnen oplopen wanneer ook het zakelijk verkeer op zijn vroegere niveaus terugkeert en meer mensen zichzelf met een vakantie willen belonen na de beperkingen van de coronacrisis.

  • Dit kan ook betekenen dat er met oudere vliegtuigen zal worden gevlogen. “Als laatste redmiddel zouden een aantal maatschappijen kunnen beslissen om de levenscyclus van hun vliegtuigen te verlengen”, beklemtoont Sunny Xi, analist bij het adviesbureau Oliver Wyman.
  • De vertragingen met de leveringen beginnen echter ook bij de vliegtuigbouwers problemen op te leveren.
    • “Steeds meer luchtvaartmaatschappijen aarzelen om nieuwe orders voor vliegtuigen te plaatsen”, zeggen de experts.
    • “Voor sommige modellen zou tussen het ogenblik van de bestelling en de uiteindelijke leveringen al met een tijdsbestek van ruim acht jaar rekening moeten worden gehouden.”

Lichtpunt: Sommige deskundigen betogen echter dat in de situatie toch één klein lichtpunt kan worden gevonden. Dat heeft te maken met tewerkstelling.

  • “Werknemers in de sector zullen waarschijnlijk niet snel ontslagen worden”, stipt George Ferguson, analist bij Bloomberg Intelligence, aan.
    • “De orderportefeuilles zijn groot genoeg om ervoor te zorgen dat een recessie op dit ogenblik weinig invloed op de tewerkstelling zal hebben.”
    • “De vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen zullen, zelfs met tijdelijke economische dalperiodes, hun mensen bij zich willen houden.”

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20