Markten:
Markten inladen...

WOENSDAG 12 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Aandacht voor nieuwscontent is ook van schermgrootte afhankelijk

Logo Business AM
Economie

11/07/2019 | Marc Horckmans | 2 min leestijd

Op kleinere beeldschermen is het voor de consument moeilijker om zich op de aangeboden nieuwscontent te concentreren. Dat is de conclusie van een onderzoek van communicatie-wetenschappers aan de University of Michigan en de Texas A&M University. De Amerikaanse onderzoekers stelden vast dat bij het raadplegen van videonieuws op kleinere schermen de variabiliteit van de hartslag afneemt. Tevens bleek een onderdrukking van de verandering van het zweetpatroon.

Beide fenomenen zijn volgens de wetenschappers indicaties van een verlaagde aandacht en een verminderd engagement.

Beleving

De onderzoekers presenteerden een aantal videoreportages aan een groep proefpersonen. De respondenten kregen de video’s echter voorgesteld op een reeks apparaten met uiteenlopende afmetingen. De schermomvang van de toestellen varieerde tussen vijf en dertien inch.

“De bevindingen van onze studie komen overeen met de conclusies van een aantal eerdere analyses over de impact van schermen van de bioscoop en het televisietoestel op de toeschouwer,” benadrukken de onderzoekers Johanna Dunaway als Stuart Soroka. “Wanneer echter nieuwscontent ter sprake komt, blijken aanzienlijke verschillen aan de oppervlakte te komen. Dat is zelfs duidelijk bij relatief kleine wijzigingen in schermgrootte.”

“Nog nooit voordien werd een impact ervaren van de schermgrootte op de beleving van de nieuwscontent. Bovendien is onze studie ook de eerste aanwijzing van de invloed die de overstap van de laptop naar de smartphone kan hebben.”

Aandacht

“Deze vaststellingen kunnen belangrijke consequenties hebben,” betogen Dunaway en Soroka. “Steeds vaker gebeurt de nieuwsconsumptie immers met mobiele technologie. Ons onderzoek toont dat de smartphone-technologie het gebruik zowel kan stimuleren als ontmoedigen.”

“Uiteraard zorgt de mobiele technologie ervoor dat een groot aantal burgers gemakkelijker toegang krijgen tot een mogelijke nieuwsconsumptie,” stippen de onderzoekers aan. “Dankzij de technologie is het immers mogelijk om op bijna elk ogenblik en op nagenoeg elke locatie nieuwsberichten te raadplegen.”

“De beperkte omvang van mobiele schermen dreigt er echter toe te leiden dat de nieuwsconsument de aangeboden boodschap met minder aandacht benadert. Ook dreigt de gebruiker door de kleinere schermen minder snel geactiveerd te kunnen worden. Het nieuwsaanbod zal op mobiele platformen dan ook minder impact hebben dan op grotere schermen.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks