7 zaken die je nooit moet doen bij het starten van een nieuwe job

Het beginnen met een nieuwe baan is voor de meeste mensen erg spannend, en soms zelfs ronduit beangstigend. Het starten met een nieuwe job zal je de kans bieden om opnieuw te beginnen, iets wat in het bijzonder erg goed is wanneer je je laatste werkplek hebt verlaten omdat je op minder goede voet stond met de betreffende werkgever. Maar zelfs als je zonder problemen bij je vorige werkgever op bent gestapt, zul je met een nieuwe baan in staat zijn om nieuwe dingen te leren, de vaardigheden waar je over beschikt te vernieuwen, nieuwe uitdagingen aan te gaan en zelfs een aantal nieuwe vriendschappen te sluiten. Toch kunnen al dit soort zaken behoorlijk eng zijn.

Zaken die een goede start kunnen dwarsbomen

Als je begint met een nieuwe baan kun je je bijvoorbeeld afvragen (en doorgaans zorgen maken) of:

  • je wel in het nieuwe team zult passen,
  • je je baas wel voldoende weet te imponeren,
  • je nieuwe baan niet te zwaar voor je zal zijn. 

Wanneer je echter wilt voorkomen dat je je zorgen gaat maken over dit soort zaken, dan kunnen de volgende dingen je vast en zeker helpen en zal een goede start absoluut een prima kans van slagen hebben.

1. Doe geen aannames ten aanzien van belangrijke details, zoals je exacte werktijden

Je direct leidinggevende of de medewerker van de human resourceafdeling moet je van tevoren duidelijk laten weten op welk tijdstip je aan dient te komen op je werk en uiteraard ook waar je dan naartoe dient te gaan. In bepaalde gevallen zijn deze mensen echter te druk bezig en vergeten om dergelijke dingen aan je te melden. Op het ogenblik dat je dan ook niet over deze informatie beschikt, enkele dagen voordat je geacht wordt om met je nieuwe baan te starten, dan is het erg verstandig om even telefonisch contact met de betreffende persoon op te nemen en om duidelijkheid te vragen. Ervan uitgaan dat je, als je op een bepaald tijdstip aanwezig bent, niet te laat zult komen, is absoluut niet aan te bevelen. Bovendien zal het ook altijd de moeite waard zijn om uit te zoeken waar je je op je eerste werkdag moet melden. Je wilt namelijk niet doelloos rondlopen in een poging om zelf te weten te komen waar je precies moet zijn.

2. Negeer collega’s niet als ze je hun hulp aanbieden

Indien één van je nieuwe collega’s zijn, of haar, hulp aanbiedt met iets, dan zal het je absoluut sieren om dit vriendelijke gebaar te accepteren. Een groot aantal mensen zal namelijk graag een nieuwkomer hulp aanbieden en zullen dan ook een goed gevoel krijgen als je hun helpende hand aanvaardt. Bovendien zal deze instelling in de regel ervoor zorgen dat er een stevige basis zal worden gelegd voor een prettige werksfeer en goede collegiale band.

3. Sla een uitnodiging voor een gezamenlijke lunch niet af

Om nog even door te gaan op het opbouwen van goede relaties op de werkvloer, willen we je graag het advies meegeven om een uitnodiging voor een gezamenlijke lunch van enkele collega’s, maar ook van een groep, niet af te slaan. Door deze uitnodiging te accepteren, kun je immers ook een prima basis vormen voor de onderlinge band met de mensen met wie je waarschijnlijk een heleboel tijd door gaat brengen. Bovendien zul je zo snel je collega(‘s) wat beter leren kennen.

4. Raak niet verwikkeld in bedrijfsroddels

Of het nu tijdens de lunch is, of bij het spreekwoordelijke koffieapparaat, roddelen gebeurt op iedere werkvloer. Het is niet eenvoudig om dit gedrag te negeren, terwijl het waarschijnlijk beter is als je dat wel doet. Bij voorkeur houd je je dan ook aan de volgende stelregel: houd je oren open, maar je mond dicht. Je kunt op deze manier immers waardevolle informatie vergaren, bijvoorbeeld wanneer je leidinggevend met het verkeerde been uit bed is gestapt en bijzonder slecht gehumeurd is omdat er in zijn, of haar, privésfeer tijdelijk wat problemen zijn. Je weet dan dat deze boze bui weer over zal waaien en niet voortdurend de werksfeer negatief kan beïnvloeden. In geen geval mag je een bijdrage leveren aan dit gesprek. Bovendien moet je je altijd goed beseffen dat n iet alles waar hoeft te zijn wat er door collega’s wordt rondgebazuind. Beter neem je de tijd om er je eigen gedachten over te vormen, maar deze alsnog volledig voor je te houden.

5. Bereid zijn nieuwe werkwijzen te leren

Een van de grootste voordelen van het beginnen van een nieuwe baan, zelfs als je werkzaamheden in principe hetzelfde zijn als bij je oude functie, in de gelegenheid gesteld worden om dingen te veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld nieuwe technieken ontdekken en aanleren om werkzaamheden uit te voeren die je al geruime tijd doet. Het is dan ook cruciaal om op dit gebied erg flexibel te zijn. Je kunt immers een effectiever manier ontdekken om je werk te doen, of je kunt er gewoon achter komen dat er een andere manier is om een bepaalde taak te volbrengen. Door je voor vernieuwingen open te stellen, is de kans groot dat je je werk voor een langere tijd interessant blijft vinden.

6. Klaag niet over je voormalige werkgever of collega’s

Indien je, kort na het starten van je nieuwe baan, al gaat praten over de negatieve relatie die je met je vorige baas of collega’s op hebt gebouwd, dan zul je je kersverse collega’s voer geven voor roddels en allerlei verhalen waarin de werkelijkheid aanzienlijk verdraaid kan worden. Je kunt hierbij wellicht denken dat deze mensen je als een soort held gaan zien, maar aangezien ze je nog niet goed kennen, zullen ze je in plaats daarvan eveneens als de boeman gaan beschouwen. Je nieuwe collega’s kunnen zich bovendien af gaan vragen of je, op een zekere dag, eveneens op een dergelijk manier over hen gaat praten. Bij voorkeur bewaar je dan ook klachten met betrekking tot je vorige baan voor goede vrienden en familie. Maar beter nog vergeet je gewoon even heel het gebeuren dat aan je nieuwe baan vooraf is gegaan. Je hebt nu eenmaal een nieuwe, en hopelijk betere, werkplek gevonden die je moet proberen te behouden.

7. Deel geen gevoelige persoonlijke informatie

Over het algemeen wordt het niet als verstandig gezien als je allerlei gevoelige persoonlijke informatie gaat delen met je collega’s. In het bijzonder wanneer je te maken hebt met nieuwe collega’s is dit een erg slecht idee. Je begint namelijk nog maar net met hen samen te werken en je kunt je tijd beter besteden aan het leren kennen van de mensen om je heen. Pas op het moment dat je je collega’s wat beter kent, zul je namelijk in staat zijn om te beoordelen bij wie vertrouwelijke veilig zal zijn, maar ook wie ervan houdt om roddels over je te verspreiden. Indien deze laatstgenoemde persoon de gelegenheid heeft gekregen om je vertrouwelijke informatie te gebruiken, dan kan hij of zij, gemakkelijk je gezag ondermijnen of een bepaalde macht over je uit kunnen oefenen. Het is dus altijd het beste als je vertrouwelijke persoonlijke zaken niet op de werkvloer gaat bespreken.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20