7 tips voor al wie respect van zijn collega’s verlangt

Respect krijg je niet zo maar, zeker niet in de werkomgeving. Respect dwing je af. Wie onderstaande regels naleeft maakt de beste kansen om gerespecteerd te worden.

1. Respecteer de bedrijfscultuur

Leer snel oog te krijgen voor de gewoontes en normen die binnen een bepaald bedrijf gelden. Ben je de enige die niet komt werken met een stropdas of die z’n uitstraling van eeuwige tiener wil bewaren? Wees dan niet verbaasd dat je collega’s je niet ernstig nemen.

2. Probeer niet meteen alles te veranderen

Nieuwe borstels vegen goed. Maar wie graag goede banden behoudt met z’n collega’s probeert best niet tijdens zijn eerste weken hun hele manier van werken in vraag te stellen. Leer eerst iedereen goed kennen en luister naar ieders suggesties vooraleer verbeteringen voor te stellen.

3. Wees niet te verlegen

Er zijn nu eenmaal mensen die niet graag in de belangstelling staan en die hun stem liever niet verheffen. Of die zelden of nooit om het woord zullen vragen tijdens een vergadering. Misschien is dat nu eenmaal je karakter maar de kans is groot dat je op die manier weinig autoriteit geniet bij je collega’s. Werk dus aan je relaties op de werkvloer, organiseer lunchmeetings en maak even een praatje met je collega’s aan de koffiemachine. Wie angstig is om speeches te geven of op vergaderingen het woord te nemen kan hier aan werken door bijvoorbeeld eens een theater- of improvisatiecursus te volgen.

4. Verkoop jezelf

Overdrijf niet maar probeer af en toe je kwaliteiten duidelijk te maken. Kies dus de gepaste momenten om je collega’s even aan je goede resultaten te herinneren of om bijvoorbeeld indruk te maken met een goed onderbouwd voorstel.

5. Waardeer de anderen

In een onderneming is elke schakel belangrijk, van hoog tot laag. Door even de tijd te nemen om een stagiair om zijn mening te vragen of om iets van je kennis door te geven versterk je niet enkel de samenhorigheid maar ook het respect dat deze medewerkers voor je zullen hebben.

6. Wees een schakel naar het hogere management

De informatie die je van hogere managers krijgt juist doorgeven aan iedereen op de werkvloer is één belangrijke taak voor leidinggevenden maar weet dat je medewerkers ook verwachten dat je kan uitleggen waarom een bepaalde beslissing genomen wordt. Als je die informatie niet hebt, ga ze dan zelf zoeken, je medewerkers zullen dit bijzonder waarderen.

7. Zeg het wanneer het niet goed is

Sommige managers hebben het moeilijk kritiek te geven als iets niet loopt zoals het zou moeten. Het gevolg is dat ze gefrustreerd achterblijven omdat ze keer op keer zelf de fouten van hun medewerkers moeten verbeteren. Toon je dus correct maar streng als het moet, wijs op de fouten en problemen die je ziet, zo toon je aan je medewerkers dat je de materie beheerst. Vergeet wel niet dat dit enkel blijft werken als je jezelf ook durft excuseren als je zelf eens een fout maakt.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20