24/7 anti-Trump agenda breekt traditionele media zuur op: 3 mega-kemels op een week

De Amerikaanse mainstream media hebben er een zware week opzitten. Twee grote nieuwsnetwerken (CNN en ABC) én de persagentschappen Reuters en Bloomberg gingen de voorbije dagen zwaar in de fout. President Trump triomfeert. In Pensacola, een stadje in de staat Florida, haalde hij vrijdag tijdens een meeting zwaar uit naar de ‘fake news’- media. Opnieuw klonken de ‘Lock her up’-spreekkoren aan het adres van zijn voormalige tegenstander Hillary Clinton.

De Amerikaanse ex-president Barack Obama had vorige week in Parijs nog gewaarschuwd voor de gevolgen van ‘fake news’. In een al hypergepolariseerde Amerikaanse maatschappij.

“We raken steeds meer verstrikt in een web van nieuws en ‘fake news’. Dat wordt gevormd door onze ideologische echo-kamer op internet, die onze mening bevestigt en ondersteunt.”

Die verwittiging kwam niets te vroeg. Ook deze week bleken voormelde traditionele media de zaken te verdraaien en te ‘framen’. Een overwinning voor Trump. Die hij in Pensacola graag opeiste.

“Vanavond zullen we rechtuit spreken tegenover het Amerikaanse volk en de fake news media voor schut zetten. Hier. Voor schut zetten… En, terloops, hebben jullie al die rechtzettingen gezien die de media heeft moeten publiceren.” 

Trump heeft er nochtans geen problemen mee om zelf ‘fake news’ de wereld in te sturen om zijn agenda kracht bij te zetten. Maar dat gerenommeerde mediabedrijven de ‘fake news’-problematiek zelf blijven aanzwengelen in een poging om deze controversiële president verder te discrediteren, werkt enkel averechts. En het berokkent grote schade aan het werk van journalisten die wel topkwaliteit afleveren.

3 kemels:

1. Het nieuwsnetwerk ABC verspreidde vorige vrijdag het bericht dat ex-veiligheidsadviseur Michael Flynn bereid was gevonden tegen president Trump te getuigen dat die hem als kandidaat had gevraagd Russische officials te contacteren. Later dezelfde dag kwam ABC met een rechtzetting. Het was niet kandidaat Trump, maar president-elect Trump. Een wereld van verschil, omdat het net de taak van een president-elect is om contacten te leggen met buitenlandse regeringen.

2. Op dinsdag kwamen zowel Reuters als Bloomberg met het bericht dat speciaal-onderzoeker Robert Mueller de Deutsche Bank had gevraagd gegevens te overhandigen met betrekking tot de rekeningen die de Amerikaanse president Donald Trump en zijn familieleden bij de bank hebben. Daarbij werd de indruk gecreëerd dat Mueller nu de privé-financiën van Trump aan een onderzoek had onderworpen. De Wall Street Journal maakte later duidelijk dat niet Trump en familie, maar ‘mensen in zijn omgeving’ het onderwerp van de dagvaardingen waren. 3. Vrijdag tenslotte meldde CNN dat de president en zijn entourage op 4 september 2016 een email hadden gekregen van een onbekende afzender. Die email linkte hen aan niet gepubliceerde Wikileaksdocumenten. Maar de Washington Post ontdekte al snel dat die email op 14 september was verzonden, een dag nadat Wikileaks de documenten openbaar had gemaakt.

Bonus:

Netwerken als CNN, ABC en NBC hebben – net als de meeste Europese media – een 24/7-anti-Trump-agenda en preken dus de ganse dag voor de eigen kerk. De Trump-aanhang haalt zijn nieuws al lang enkel nog bij Fox, Breitbart en Trump zelf.

Probleem is dat de mainstream media een president bekampen die het televisiemedium veel beter beheerst dan zijzelf. En dat Trump een Master-Persuader is. Dat zegt voor een keer niet hij zelf, maar een reeks specialisten. [Kijk naar de video boven.]

Hoe meer de mainstream media in de fout gaan, hoe sterker Trump bij zijn basis wordt. Uit een Pew-onderzoek eerder deze week bleek dat 62% van zijn aanhang niet één zaak kan bedenken die hij het voorbije jaar fout zou hebben aangepakt.