Wanneer straks de zelfrijdende wagen op onze wegen een feit is, wordt dat een goeie zaak worden voor producenten van alcoholische dranken en de horeca. Een Amerikaanse zakenbank heeft daar een rapport over gemaakt. Conclusie: we gaan meer drinken.
Zelfrijdende wagen = Meer tijd, meer geld = meer drinken
De bank berekende dat Amerikanen veel meer tijd besteden aan autorijden dan aan het drinken van alcohol: 600 miljard uur per jaar tegen 380 miljard uur. Dat laatste cijfer zou met ruim de helft kunnen stijgen. Dat komt omdat berekend is dat als de zelfrijdende auto een feit is, de eigenaars ervan gemiddeld 293 vrije uren per jaar extra in hun leven krijgen dat ze ondermeer zullen spenderen aan zichzelf te bedrinken. Op termijn zal een gezin dat overschakelt op zelfrijdend per jaar 4.250 dollar besparen, is een andere conclusie. En, een deel van dat geld gaat uiteraard op aan meer spenderen in de horeca, inclusief alcoholische drank. De bank zegt aan z’n beleggers dat drankenproducenten of uitbaters van restaurants en cafe’s dus flink gaan profiteren van de opkomst van zelfrijdende auto’s. Het rapport van financieel analist Adam Jonas heet “Shared autonomous mobility: The solution to drinking and driving?”