De dalende werkloosheid en de groeiende moslimbevolking doen de verkoop van varkensvlees in Duitsland steeds verder achteruitgaan. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau Euromonitor.
Vorig jaar at de Duitser gemiddeld 36,2 kilo varkensvlees, dat is 1,7 kilo minder dan een jaar eerder. Deze dalende trend gaat zijn vijfde jaargang in en zal zich enkel verder doorzetten, zegt Tim Koch, die de vleesindustrie analyseert voor de Agricultural Market Information Company.
Koch ziet twee belangrijke oorzaken:
– omdat steeds meer mensen werk hebben, kunnen ze zich zich duurdere vleeswaren veroorloven en eten ze vaker in de bedrijfskantine, waar eerder kip en rundvlees worden geserveerd dan varkensvlees. Wanneer dat laatste wel wordt opgediend zijn de kantines verplicht een tweede vleessoort aan te bieden aan de moslims in het bedrijf.
– Duitsland telt ondertussen 4 miljoen moslims, een aantal dat sinds de vluchtelingencrisis enkel verder is gestegen.
Toch is het niet enkel de influx van vluchtelingen die de consumptie van varkensvlees heeft doen dalen. Ook de jarenlange negatieve berichten in de media over de varkensgriep, dierenmishandeling in varkensboerderijen en waarschuwingen over de impact van met varkensvlees bereide etenswaren op de gezondheid, eisen nu hun tol.
1.500 soorten worst
De consumptie van varkensvlees is sinds 2010 met 10% gedaald, maar blijft wel uiterst populair blijft. In de verschillende Duitse regio’s worden in totaal meer dan 1.500 verschillende soorten worst geproduceerd, waarvan het gros met varkensvlees wordt bereid.