Wie voor minder dan 90 dagen naar de Verenigde Staten afreist moet een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. De ESTA is een equivalent van een visum, maar er wordt geen stempel of sticker in het paspoort aangebracht, de toelating wordt via internet verleend. Burgers van in totaal 38 landen, waaronder ook België en Nederland, vallen onder wat bekend staat als het Visa Waiver Program.
Sinds deze week worden reizigers nu ook uitgenodigd om hun accounts op sociale media (Facebook, Twitter, Flickr, Google+, Instagram, LinkedIn, etc. ) met de Amerikaanse overheid te delen. Voorlopig is de vraag nog optioneel. Reizigers worden via een afrolmenu gevraagd hun gebruikersnamen op die media op te geven.
Of en wat de gevolgen zijn wanneer de optie niet wordt beantwoord is niet duidelijk, evenmin of de optie in de toekomst een verplichting wordt. Reizigers die de vraag niet beantwoorden wordt de toegang tot het land daarom niet ontzegd.
Volgens de Amerikaanse Customs and Border Protection gaat het om een nieuwe manier om ‘potentiële dreigingen’ te identificeren.
De toevoeging van een luik ‘sociale media’ op de ESTA-aanvraag stuit op grote tegenstand bij organisaties die consumentenbelangen verdedigen. Ook de Internet Association, die bedrijven als Facebook, Google en Twitter vertegenwoordigt, heeft al protest aangetekend.