Top mode-bloggers verdienen tot 300.000 euro per Instagram-post

Wie had vijf jaar geleden gedacht dat je schatrijk kunt worden met Instagram? Of dat je überhaupt je werk zou kunnen maken van Instagram? Inmiddels weten we beter en is ‘Instagrammer’ een beroep geworden.

Met name in de modewereld. De bedragen lopen uiteen, maar er zijn dus fashion bloggers op Instagram die zonder aarzelen 50.000 euro vragen voor een Instagram-post. En merken betalen dat ook. In feite is het niet zo gek dát merken willen betalen, want er zijn fashion bloggers met héél veel volgers. De Italiaanse Chiara Ferragni bijvoorbeeld, die 6,8 miljoen volgers heeft, of de Nederlandse Negin Mirsalehi, die in april 2015 de kaap van de 2 miljoen volgers overschreed en er nu al 3,4 miljoen telt. Met één foto bereiken de dames miljoenen fashion lovers over de hele wereld en dat heeft dus een prijskaartje. Wat voor Chiara en Negin als een hobby begon is inmiddels de meest lucratieve hobby ooit. Het is Big Business.

Social media vs. print

Als het dus gaat om de modewereld, dan zijn social media misschien wel de meest machtige media van dit moment. Want met één druk op de knop kunnen miljoenen mensen bereikt worden. Vergelijk dat eens met old school adverteren in een tijdschrift. Daarmee kan het weken (en soms maanden) duren vooraleer jouw advertentie de gewenste doelgroep bereikt, want tussen de tijd dat je een advertentie aanlevert en de publicatie ervan in een magazine, zitten soms maanden. In een wereld waarin trends komen en gaan in een tempo dat zelfs Usain Bolt nauwelijks kan bijhouden, wint social media het dus van print.

Crazy in love after @dior. ? A photo posted by Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) on

En adverteren via social media heeft voor deze sector nog een heel groot voordeel. Je kunt namelijk direct zien wat de impact van het adverteren is. Adverteer je in een tijdschrift, dan moet je langer wachten voordat je resultaat ziet.

50.000 euro per post

Bedragen om via fashion bloggers op Instagram te adverteren variëren, afhankelijk van het bereik. Volgens Candace Fremder, (senior account director bij PR-bureau Thrsxty) ligt dat bedrag tussen de 1.500 en 300.000 euro… per post. Het gemiddelde voor een top fashion blogger ligt volgens Fremder op zo’n 50.000 euro. En waarom dat zo succesvol is, is volgens haar heel eenvoudig:

“Consumenten kopen nu eenmaal liever iets van een persoon die ze dagelijks zien, die ze ‘kennen’ en die ze vertrouwen, dan dat ze zich laten beïnvloeden door traditionele media“.

[Bron: Independent via Dutchcowboys.nl]

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20