Van gamebedrijf tot e-commercegigant: Sea is de beurssensatie die niemand kent

Vergeet Tesla en andere FAANG’s, het heetste aandeel van het moment heet Sea. Het aandeel van de Singaporese Alibaba-kloon steeg sinds begin vorig jaar al 1.158 procent op de Nasdaq. En toch heeft nog niemand van het bedrijf gehoord.

Het laat met die glansprestatie ook de hele techwereld ver achter zich. Tesla steeg in dezelfde periode ‘maar’ 367 procent, Amazon deed er 103 procent bij en Alibaba ging zelfs maar 89 procent hoger.

De Singaporezen werden bekend met het smartphonespelletje ‘Free Fire’. Het spel doet wat denken aan de videogame ‘Fortnite’. 50 spelers worden met een vliegtuig gedropt op een eiland en moeten proberen als laatste over te blijven. Het werd een van de populairste mobiele games en bracht op zijn hoogtepunt 20 miljoen dollar per maand op voor Garena, het dochterbedrijf van Sea dat de game ontwikkelde.

Fintech

Maar ondertussen is Sea nog van een hele hoop andere markten thuis. In 2015 richtte het Shopee op, een e-commerceplatform dat ondertussen is uitgegroeid tot de grootste webwinkel in Zuidoost-Azië. Het stak zelfs Lazada van concurrent Alibaba voorbij en maakt nu 40 procent uit van de totale omzet van Sea.

Ook de financiële arm SeaMoney heeft volgens CEO Forrest Li het potentieel om even groot te worden. In het eerste kwartaal van 2020 boekte de fintechdivisie 1 miljard dollar omzet.

Tencent

Li heeft een bijzonder parcours achter de rug. Hij werd geboren in de Chinese havenstad Tianjin en begon zijn carrière in de lokale fabrieken van telefoonmaker Motorola en glasblazer Corning. Op een dag vond hij het goed geweest en besliste hij een MBA te halen aan de Amerikaanse Stanford-universiteit.

Als fervente gamer richtte hij meteen na zijn studies in 2009 het gamebedrijf Garena op, dat in 2017 naar de beurs ging en zijn naam veranderde in Sea, een samentrekking van Southeast Asia, het Engels voor zijn bakermat Zuidoost-Azië. De Chinese techgigant Tencent bezit 20 procent van het bedrijf.

‘Geen miniversie van Alibaba’

In 2019 boekte Sea een omzet van 2,2 miljard dollar (1,9 miljard euro), een stijging met 163 procent tegenover een jaar eerder. Daartegenover stond wel een verlies van 1,5 miljard dollar.

Al maakt Li zich daar weinig zorgen over. ‘De concurrentie is inderdaad hard in de techwereld en we leren veel van onze concurrenten, maar we zijn geen miniversie van hen. We zijn gewoon onszelf’, klinkt het. Het vermogen van Li wordt geschat op 7,5 miljard dollar.

Meer